fbpx
17 juli 2016

Je kan gemakkelijk afvallen door meer te sporten

myth4

De meeste mensen die ik coach hebben vet verliezen als doel. Het is echter zo goed als onmogelijk om jouw doel te bereiken als je enkel je beweging aanpakt.
Zo zien we dat de meeste mensen conditioneel niet sterk genoeg zijn om voldoende kcal te verbruiken tijdens het sporten. Een professionele marathon loper of wielrenner kan gemakkelijk duizenden calorieën verbruiken tijdens een training. De meeste mensen die ik krijg als personal coach hebben uiteraard niet de fysieke conditie van deze topatleten.
Stel dat een persoon 3 keer per week 1 uur sport (dat is dan al heel wat meer sport dan de meesten doen). Stel nu dat de persoon ongeveer 500 kcal per uur sporten verbruikt (wat al zeer intensief sporten is). Dan zien we dat hij op een week tijd 1500 kcal verbruikt heeft via zijn sport.
De meeste mensen die bij een personal trainer gaan hadden vroeger een kcal overschot, want ze kwamen bij in lichaamsgewicht. Laat ons nu zeggen dat de persoon in dit geval 0,2kg lichaamsgewicht bij kreeg per week. Dat is dus 1400 kcal teveel op een week tijd.
Eind resultaat als je de voeding niet aanpakt is dus een energie tekort van 100 kcal per week. Met zo een energie tekort duurt het welgeteld 70 weken vooraleer deze persoon 1 kg afvalt.
Tenzij je dus echt je activiteit gigantisch veel verhoogd (elke dag 4 uur wandelen etc.) is enkel sporten niet perse ‘the way to go’ om vet te verliezen. Bovendien zien we dat bij heel wat mensen meer sporten de eetlust verhoogt. Dit zorgt dus ook voor een grotere energie inname.

Hoe je dan wel kan afvallen?
Beweeg meer EN eet minder kcal.
Als je slechts 1 van deze 2 aspecten aan kan pakken, pak dan de voeding aan en niet het sporten.
Uiteraard is de combinatie van beiden nog altijd optimaal en aangeraden!