fbpx
17 juli 2016

Deadliften met een rechte of kromme rug

tips7

Deadliften met een kromme rug, dit is waarschijnlijk één van de meest bediscussieerde topics in de fitness wereld. Zo zijn er globaal gezien twee kampen namelijk de “deadlift met een kromme rug en daar is de hernia” en de “deadlift met een kromme rug is goed kijk naar de pro’s”. Maar welke van de twee kampen heeft nu gelijk?

Wel eigenlijk hebben ze beiden gelijk en beiden ongelijk. Wat ik hiermee bedoel is dat ze eigenlijk langs elkaar heen aan het praten zijn waardoor er een eindeloze discussie ontstaat. Ik verduidelijk dit even:
– Kamp 1: Deadlift met kromme rug is slecht: Dit klopt inderdaad. Als je probeert met een rechte rug te deadliften en deze gedurende de beweging van vorm verandert (boven en onderrug die kromt) zal dit veel stress op de ruggenwervels zetten met tal van blessures tot gevolg.
– Kamp 2: Deadlift met kromme rug is niet slecht: Vooral de powerlifters en competitieve atleten zeggen dit. Ook dit klopt. Echter hebben zei dit over een gecontroleerde kromming. Denk maar aan de beste deadlifters in de wereld: Konstantin Konstantinovs of Benni Magnusson. Deze zullen van in het begin al een kromming in hun bovenrug hebben (niet in de onderrug!) die gedurende de lift niet verandert van kromming. De reden hiervoor is dat dit biomechanisch gezien een voordeel biedt en er dus voor zorgt dat er meer gewicht kan opgetild worden. Volgens recent onderzoek van Stuart McGill blijkt inderdaad dat deze manier van deadliften een even veilige manier is.

Move2Health besluit:
Betekent dit nu dat ook jij met een kromme bovenrug moet liften? Nee natuurlijk niet. Wat velen vergeten is dat dit topatleten zijn die jaren getraind hebben om deze techniek te beheersen. Zo vraagt dit een zeer nauwkeurige samenwerking van de stabilisator spieren en het zenuwstelsel. Voor een novice en intermediate lifter is het dan ook aan te raden om met een rechte rug te leren deadliften. Ben je een advanced of elite lifter en heb je competitief powerliften als doel, kan het eventueel nuttig zijn om deze techniek in te oefenen.