fbpx
17 juli 2016

Eet voldoende eiwit als je afvalt

tips11

Voldoende eiwit eten tijdens het afvallen is vaak de sleutel tot succes!

Eén van de eerste voedingsmiddelen die mensen vaak laten vallen tijdens het ‘diëten’ is vlees. Want vlees zou zogenaamd veel kcal aanbrengen en volgens de actieve voedingsdriehoek moeten we dit beperken tot maximaal 100 gram per dag.
Als gevolg krijgen mensen heel wat minder eiwit binnen. Maar is dit een goede beslissing?

Wat zorgt voor de grootste verzadiging: koolhydraten, vet, eiwit of vezels?
Heel wat onder jullie zouden vezels aangeduid hebben. Dit klopt echter niet.
Eiwit verzadigd het meeste van allemaal! Al ooit eens een serieuze portie vlees gegeten of een pot magere platte kaas? Je zal merken dat je hiervan een lange tijd verzadigd bent.
Eiwit is niet enkel belangrijk tijdens het vetverliezen dankzij zijn verzadigend effect, maar ook omdat eiwit ervoor kan zorgen dat de spiermassa behouden blijft.

Tijdens het afvallen is een groot deel van het lichaamsgewichtsverlies jammer genoeg ook spiermassa verlies. En ja, spiermassa behouden is belangrijk! Zo zien we dat de vetvrije massa en het rustmetabolisme met elkaar gecorreleerd zijn. Met andere woorden: hoe minder spiermassa hoe lager je metabolisme en hoe minder kcal je verbruikt!
Voldoende eiwit eten kan er dus voor zorgen dat de spiermassa behouden blijft.
Zo blijft ons metabolisme hoog en verbruiken we meer energie, ook in rust.