fbpx
16 februari 2017

De ‘pauze – knop’ mentaliteit

Dieet vs veelvraat

“Ik hervat het letten op mijn voeding en sporten na de feestperiode… eens de baby geboren is…. eens het minder druk wordt op het werk…. als de verbouwingen gedaan zijn…. maandag….als de zon en de maan op dezelfde plaats staan… .” Dit is wat wij noemen de ‘pauze-knop’ mentaliteit. Je hebt zelf hoogstwaarschijnlijk ook al eens op de ‘pauze knop’ geduwd of misschien zit je op dit moment wel in een ‘pauze’. Even stoppen met trainen en niet meer letten op de voeding tot wanneer het dagelijks leven wat rustiger wordt en je met een verse start weer de volle 100 % kan geven, toch? Maar is dit wel een goede aanpak?

Het probleem van de ‘pauze-knop’ mentaliteit, zit hem in het feit dat er ALTIJD wel een reden is om een pauze te nemen. Zo denk je dat je na de feestdagen jezelf opnieuw 100 % zal kunnen geven, maar blijkt nu net dat de week erna wel een etentje met het werk gepland staat? Dus misschien kan ik beter wachten tot na dat etentje om weer op te starten. Maar de week erna ga je op weekend met je partner, dus dan lukt het ook niet om op je eten te letten. Maar daarna wordt het beter… ja toch? Of… .

Lees dit aandachtig, schrijf het ergens op en hang het boven je bed:

“Life comes at us in waves. We can’t predict or control those waves, but we can learn to surf.”

In het echte leven is er helaas nooit een ideaal moment. Er zal altijd wel iets zijn dat in de weg staat en waar je geen controle over hebt. De kunst is om te leren omgaan met deze drukke momenten in plaats van ze te vermijden. Enkel op die manier kan je jouw doelen behalen en ook behouden.

Het probleem met de ‘pauze – knop’ mentaliteit

Het probleem is dat velen een ‘alles of niets’ houding hebben. Zo denken de meesten dat als je op restaurant gaat eten, meteen je volledige dieet omzeep is en je er even goed meteen mee kan stoppen en een pauze kan nemen. Dit is echter helemaal niet waar. Die ene dag of week dat je voeding en sport wat minder zit, zal maar een zeer kleine invloed hebben op je werkelijke vooruitgang. De pauze daarentegen die volgt, is de ware boosdoener. Door continue een pauze in te lassen wanneer het even minder gaat, zorg je ervoor dat je nooit vooruit gaat en je doel niet bereikt. We kennen allemaal wel iemand die al twintigmaal gestart en gestopt is met diëten en daardoor helaas amper resultaat heeft geboekt. De ‘pauze – knop’ mentaliteit staat dus je progressie en je algemene gezondheid in de weg.

Stel jezelf de vraag: wat zal er anders zijn na die pauze? Negen op de tien keer zal je antwoord ‘niets’ zijn. Je kan nu eenmaal niet alles controleren in je leven, niet vandaag, niet morgen, niet vanaf 1 januari, niet na de verbouwingen,… . Er zullen altijd obstakels in de weg zitten.

Accepteer dat het leven geen ‘pauze – knop’ heeft. Er zal nooit een moment komen dat alles plots op een magische manier gemakkelijk wordt. Net zoals je jouw job en familie niet op pauze kan zetten, kan je dat ook niet doen met je gezondheid.

Een denkoefening: Stel je voor dat je binnen 2 weken een super grote deadline hebt op je werk. Je wil hier uiteraard heel veel voor inzetten. Het probleem is dat je thuis 2 kinderen hebt die ook de nodige aandacht eisen. Denk je dat je vrouw of man blij gaat zijn als je zegt dat je het ‘ouder zijn’ even op pauze gaat zetten tot wanneer de grote deadline van op je werk verstreken is? Nee uiteraard niet. Wat we doen is ermee leren leven en het beste ervan maken. Zal je de beste ouder zijn die er bestaat gedurende die 2 weken? Nee zeker niet, maar je bent er wel nog steeds elke dag voor hen.

Voor het grootste deel in ons leven zijn we dus niet op ons best. Accepteer dit en leer te surfen op de golven die op je afkomen, want verdwijnen doen ze nooit.

Eigenlijk is het met sport en voeding juist hetzelfde. Veel mensen denken bij afvallen en voeding als een ‘race’. Zo snel mogelijk je doel proberen bereiken en je hierop 100 % concentreren. In realiteit echter is het geen ‘race’ maar een ‘marathon’ met zeer veel ups en downs. In plaats van te wachten op het magische moment (die toch nooit komt) dat je opeens tijd hebt om je 100 % te  geven, kan je beter verder doen ook tijdens de mindere momenten. Ook al sport je tijdens de drukke periode maar eenmaal per week, het is beter dan niets.

Het punt is dat we moeten blijven gaan en door de problemen moeten vechten die het leven naar ons gooit. Zal je training en voeding altijd optimaal zijn? Helemaal niet! Maar is het beter dan helemaal niets? Wees daar maar zeker van!

Laten we dus die ‘alles of niets’ mentaliteit vervangen door een ‘altijd iets’ principe.

Het ‘wijzer’ principe

In plaats van voeding en sporten te zien als een ‘aan – uit knop’ stellen we ons vanaf nu een ‘wijzer’ met draai knop voor. Deze wijzerplaat bevat 10 cijfers, van 1 – 10. Het cijfer 10 betekent dat je 100 % gefocust bezig kan zijn met je voeding en training, alles optimaal zit en je met niet veel anders in je leven bezig bent en moet zijn. Het cijfer 1 daarentegen is het andere uiterste waar je maar zeer weinig kan bezig zijn met je voeding en training en je genoegen moet nemen met bijvoorbeeld dagelijkse 10 min wandelen naar je werk en 2 stukken fruit op een dag te eten.

wijzerplaat pauze knop

Zoals je ziet staat er op onze wijzer geen 0. We kunnen het werken aan onze gezondheid dus niet volledig op stop zetten. Zelf in de meest slechte condities en omstandigheden letten we toch nog op kleine zaken zoals de trap nemen in plaats van de lift en te kiezen voor een stuk fruit in plaats van een koek. Door geen pauze te nemen, is het veel gemakkelijker om de wijzers terug hoger te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een computer. Als je deze uitzet dan duurt het even voor deze terug opgestart is. Ga je hem in plaats daarvan op slaapstand zetten, start hij veel sneller op. We gaan dus onze voeding- en trainingsgewoontes nooit volledig uitzetten maar gewoon iets verlagen tot wanneer je weer meer tijd hebt.

Door de wijzers dus niet op 0 te plaatsen, zullen we een bepaalde basis gezondheid behouden en soms zelfs opbouwen. Het is veel beter continu op een bepaald basisniveau te zitten, dan enkele maanden per jaar op een hoog niveau en de rest van het jaar in ‘pauze modus’ waar je niks van sport doet en niet meer op je voeding let. Wanneer je dan terug meer tijd hebt om te sporten, zal je het veel gemakkelijker hebben om je voeding- en sportgewoontes verder te zetten en zal je niet vanaf 0 terug moeten starten.

Fitness aangepast naar jouw persoonlijke leefsituatie

Dit is één van de motto’s van Move2Health. Daar draait het om, een persoonlijke aanpak gebaseerd op je eigen leefsituatie. Is dit misschien niet altijd de meest optimale methode? Ja dat kan, maar het is 100 % zeker beter dan een schema te volgen dat te strikt is voor je eigen manier van leven.  Hierdoor moet je de ‘pauze-knop’ indrukken en misschien start je zelf nooit meer terug op.

Zo willen 99 % van onze klanten afvallen en fysiek wat fitter worden. Moet je hiervoor 5 dagen in de week trainen en je voeding nauwlettend afwegen tot op de gram? Zeker niet. Vaak kan je met kleine aanpassingen al veel bereiken.

Beschouw het letten op je voeding en sporten vanaf nu dus als een wijzer van 1-10 die je lager en hoger kan zetten afhankelijk van hoe je leven op dit eigenste moment is. Zijn het steeds dezelfde problemen die ervoor zorgen dat je een ‘pauze’ wil nemen, kijk dan hoe je daar rond kan werken. Streef naar kleine verbeteringen, stap per stap en onthoud: ‘Altijd iets’ is beter dan niets!

Wil jij op een gezonde en efficiënte manier afvallen? Neem dan zeker een kijkje naar onze nutrition coaches  die gespecialiseerd zijn in vetverlies of onze online voedingsbegeleiding!