fbpx
17 juli 2016

Vlees is een dikmaker

myth1

Één van de eerste voedingsmiddelen die mensen schrappen als ze willen afvallen is vlees. Want vlees is ongezond en is een echte dikmaker, toch?
Dit klopt helemaal niet en kan zelfs averechts werken.
Eerst en vooral is vlees helemaal niet ongezond indien men voldoende varieert, sport, groenten eet,… Gezondheid en vet verliezen zijn ook twee totaal verschillende zaken. Deze kunnen hand in hand lopen, maar dat hoeft helemaal niet. Je kan gezond eten en bijkomen of je kan vet verliezen maar zeer ongezond eten.

Bovendien is vlees helemaal geen ‘dikmaker’. Vetrijker vlees zoals: worst, hamburgers, spek,… bevatten uiteraard meer kcal, maar mager vlees bevat zeer weinig kcal.
Het eten van vlees geeft veel verzadiging aangezien er een grote hoeveelheid eiwit inzit. De grote hoeveelheid eiwit zorgt ook voor het behoud van spiermassa, wat erg belangrijk is voor het succesvol afvallen.

Voorbeelden van magere soorten vlees zijn:
Filet de Saxe (mager) = 119 kcal / 100g
Gekookte ham = 113 kcal / 100g
Filet d’ Anvers = 115 kcal / 100g
Kalkoenham = 106 kcal / 100g
Kippenham = 108 kcal / 100g
Biefstuk = 99 kcal / 100g
Schapenvlees (mager) = 96 kcal / 100g
Kippenborst = 103 kcal / 100g
Kalkoenborst = 101 kcal / 100g
…..

Ter vergelijking vind je hieronder de voedingswaarde van enkele vegetarische vleesvervangers:
Seitan = 370 kcal / 100g
Tempeh = 192kcal / 100g
Quorn = 141 kcal / 100g
Tofu = 76 kcal / 100g

Vlees schrappen als je wilt afvallen? Dat is wellicht niet altijd de juiste keuze.