fbpx
25 april 2016

Voedingsmythes

Er zijn jammer genoeg heel wat mythes en misverstanden rond diëten en vetverliezen.
Ik plaats hier enkele mythes op een rijtje en leg uit waarom deze mythes geen steek houden.

Mythe #1 Om af te vallen mag je niet veel eten.

Het klopt helemaal niet dat je niet veel meer mag eten als je wilt afvallen.
Integendeel, heel wat mensen kunnen zelfs meer eten!
Indien suiker- en vetrijke voedingsmiddelen gewisseld worden door meer kcal arme varianten kan er vaak meer gegeten worden dan voorheen!
Ik krijg dan ook vaak de opmerking dat mensen verrast zijn hoeveel ze kunnen eten en toch afvallen!

Mythe #2  Er zijn goede en slechte voedingsmiddelen.

Vele voedingsspecialisten en diëten splitsen alle voedingsmiddelen op in 2 groepen: goede en slechte.
Wat als ik jou nu vertel dat ‘goede’ en ‘slechte’ voedingsmiddelen niet bestaan.
Het is wel zo dat sommige voedingsmiddelen wat meer met mate geconsumeerd moeten worden dan andere voedingsmiddelen.
Elke dag voldoende groenten eten en bijvoorbeeld 1 keer per week frietjes.
Zijn frieten daarom slecht? Nee!
Een gezond voedingspatroon bestaat meer dan alleen uit groenten, fruit en yoghurt.
In een gezond voedingspatroon passen zaken zoals: frieten, koeken, alcohol ook volledig.
Deze moeten wel meer met mate geconsumeerd worden, maar het is zeker niet de bedoeling dat deze verboden worden!!

Mythe #3 De enige manier om vet te verliezen is koolhydraten vermijden in de voeding.

Koolhydraten worden nu al enkele jaren zwart gemaakt in de dieetboeken.
Vaak associeert men een gezonde maaltijd ook koolhydraat arm.
Eerst en vooral zijn koolhydraten helemaal niet ongezond.
We hebben ook geen koolhydraten nodig om te overleven, maar het maakt het leven wel heel wat aangenamer!
Dieetboeken die koolhydraten vermijden redeneren vaak als volgt:
Als je alle koolhydraat rijke voedingsmiddelen weg laat (bv: aardappelen, rijst, pasta, chips,…), dan daalt de kcal inname aanzienlijk.
Hierdoor verliezen heel wat mensen gewicht.
Dit komt dus niet doordat de koolhydraten ‘slecht’ of ongezond zijn, maar gewoon omdat mensen onbewust minder kcal eten.
In een gezond voedingspatroon past een portie koolhydraten, het maakt ons eten gevarieerder en zorgt ervoor dat we energieker zijn!

Mythe #4 Enkel groenten, fruit en yoghurt eten is een goede manier om af te vallen.

Zoals je hierboven ook kon lezen is het zeker niet de bedoeling dat je enkel de vermeende ‘gezonde’ voedingsmiddelen eet.
In een gezond voedingspatroon passen zowel de koekjes,frieten,.. als de porties groenten en fruit.
Velen kijken enkel op korte termijn en leggen zich een onrealistisch streng dieet op.
Dat leidt jammerlijk genoeg vaak tot periodes van overdaad en periodes van streng diëten.
Dan krijg je ook het zogenaamd jojo effect.
Dat is uiteraard niet de bedoeling, het is de bedoeling om af te vallen en dan ook op dat lichaamsgewicht te blijven.
Met een goede gezond voedingspatroon, maar met plaats voor wat lekkers kan je ook gemakkelijk afvallen en daarna gemakkelijk op gewicht blijven!

Mythe #5 In de avond mag je niet veel eten want dan verbruik je niet veel energie meer.

Het klopt niet dat je in de avond meer vet opslaat dan op andere momenten van de dag.
Deze mythe is kortzichtig en kijkt dus niet naar de ‘Big Picture’.
Uiteindelijk draait alles rond de hoeveelheid kcal de er juist geconsumeerd worden op 1 dag.
Of we nu 2500 kcal verdeelt over de dag eten of allemaal tussen 16u-22u, zal dit helemaal niets uitmaken voor de vetopslag in het lichaam.
Als je in de avond wat meer kcal eet dan zal je in de voormiddag wat meer vetverliezen en in de avond wat meer vet opslaan.
Omgekeerd zal je wat meer vetverliezen in de avond als je meer kcal eet in de voormiddag dan ‘s avonds en wat meer vet opslaan in de voormiddag.
Het maakt dus helemaal niet uit wanneer je juist eet. Dit is al meerdere keren in de literatuur en in de praktijk bewezen.

Jammer genoeg zijn dit niet de enige mythes die bestaan.
Er zijn nog talloze mythes die velen nog steeds als feit zien.
Heb jij nog verdere vragen? Kom dan vrijblijvend en gratis op een kennismakingsgesprek!