fbpx
17 juli 2016

Waarom minder koffie, meer koffie is.

tips13

Kan je jouw eerste kop koffie nog herinneren? Een opmerkelijk vermogen om je te concentreren en mogelijks zelfs euforie! Nu nog euforie? Verre van! Nu krijg je na de 4de kop koffie eindelijk het gevoel wat wakker te worden. Wat is er juist gebeurd tussen onze eerste heerlijke kop koffie en het slap afkooksel nu?

Dat de drijvende kracht achter koffie cafeïne is, weten de meesten al lang. Cafeïne kan je zowel in thee als in koffie vinden. Cafeïne werkt in op de A2A receptoren. Deze zijn normaal verantwoordelijk voor een slaperig gevoel, maar cafeïne blokkeert deze en zorgt ervoor dat je fris en monter bent!
Als je frequent dranken drinkt met cafeïne kan je cafeïne intolerant worden. Dit betekend dat je steeds minder reageert op de effecten van cafeïne. Enkel diegenen die dus niet regelmatig dranken drinken met cafeïne, zullen de positieve effecten hiervan nog ondervinden.

Hoe kan je er nu voor zorgen dat elke kop koffie voelt zoals je eerste? Drink minder cafeïne rijke koffie. Drink maximum 1 tot 2 dagen cafeïne rijke koffie en drink de andere dagen gewoon cafeïnevrije koffie! Zo geniet je meer van je koffie en haal je er meer uit!